Högsta ledningen har fastställt att organisationens kvalitetsledningssystem ska grundas på ISO 9001:2015. Kvalitetsarbetet ska vara förenligt med tydligt ansvar och effektivitet. Kvalitetsarbetet ska drivas öppet och engagerat, kvalitetsarbetet ska skapa förtroende för vår verksamhet och för kunder, ägare, anställda, myndigheter och andra intressenter. Kvalitetsfrågor och mål ska införlivas i alla delar av vår organisation och dess verksamheter.
Organisation
Organisationens högsta ledning har det övergripande ansvaret för kvalitetsledningssystemet.
Mål
Vi ska sträva efter att vara kvalitetsmedvetna i organisationens olika verksamheter.
All personal har kunskap om kvalitetsarbetet och den styrning som finns i relevant utsträckning, vilket ska bidra till ökad medvetenhet och utgöra stöd för medarbetare, partners och intressenter. För att uppnå våra kvalitetsmål ska vi:
• Sträva efter en helhetssyn för kvalitetsarbetet, ha mätbara kvalitetsmål och arbeta med uppföljning och ständiga förbättringar
• Minska våra interna och externa kostnader som beror på bristande kvalitet
• Minska negativa medarbetar- eller kundreaktioner från intressenter
• Utbilda, informera och engagera vår personal till delaktighet och ansvar inom kvalitet
• Ställa kvalitetskrav på leverantörer, entreprenörer och samarbetspartners
• Öppet redovisa verksamheters kvalitetsarbete
Uppföljning, rapportering och utvärdering ska ske löpande för att bevaka att:
• Beslutade åtgärder är genomförda och periodiska mål är uppfyllda
• Regler och avtal följs